Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Växlingsmissöde bakom urspårningen i Skinnskatteberg

Loket radiostyrdes och höll låg hastighet.

Annons

Det tåg som var inblandat i urspårningen vid Skinnskatteberg som vi tidigare berättat om drogs av ett lok från Tågåkeriet i Bergslagen, AB, Tågab.

Det inblandade loket är av typen Rc - den vanligaste loktypen på svenska järnvägar. Det här loket utvecklades liksom övriga Rc-lok av dåvarande Asea, senare ABB och därefter Adtranz och numera Bombardier Transportation. Just det här loket gick många år för Österrikes statsjärnvägar men köptes tillbaka och går numera i trafik i Sverige för Tågab.

Tågabs vd Lars Yngström har fått rapporter om olyckan:

- Vi vet ännu inte vad det här beror på. Loket radiostyrdes under växling och det kan ha inträffat något missförstånd, säger han.

Numera har många lok - även tyngre linjelok - utrustning för radiostyrning. Det innebär att loket under växling på bangårdar och industrispår kan fjärrstyras av en särskilt utbildad radiolokoperatör, förutom att det kan köras som vanligt från förarplats. Användningen av radiolok sparar personal i växlingstjänst.

- Eftersom man endast kan radiostyrda lok i låg hastighet så var hastigheten låg när missödet skedde, säger Lars Yngström.

Ingen människa skadades. Signalsystemet är också så utvecklat att det aldrig var någon risk för att ett "herrelöst" lok skulle bege sig ut på linjen och kanske möta annat tåg.

- Vi från Tågab kommer att utreda missödet och det kommer Trafikverket också att göra. Den här händelsen klassificeras som ett växlingsmissöde.

Loket körde dock ner en kontaktledningsstolpe och vållade en del andra skador på infrastrukturen. Loket har också fått skador:

- Boggierna är skadade men hyttkorgen ska vara hel bortsett från någon repa.

Loket står lite otillgängligt och gick inte omedelbart att nå med de mobilkranar som krävs för att kunna lyfta ett 80 ton tungt lok.

- Man har byggt ny väg som man kan ta sig fram på och vi hoppas att mobilkranen kan komma på plats under natten, säger Lars Yngström.

Därefter ska kontaktledning, bana och övrig infrastruktur repareras och inspekteras. Prognosen är fortfarande att tågtrafiken ska kunna komma igång vid 20-tiden torsdagen 27/10.

Tågtrafiken på sträckan Örebro C-Fagersta C är inställd och Tågkompaniets resandetåg ersätts med buss i båda riktningar. Det innebär förlängda restider Fagersta-Avesta Krylbo-Gävle och Hallsberg-Örebro då tågen inväntar buss.

Den omfattande godstrafiken på sträckan leds om via Grängesberg-Ludvika eller andra sträckor under tiden järnvägen är avstängd .

Mer läsning

Annons